Tylko dla uczestników Kongresu! Ekskluzywny Wwywiad z Pedro Ruizem – gościem specjalnym Kongresu FEM

Na całym świecie obserwowalny jest rozwój branży fitness. Zmieniają się trendy, pojawiają się nowe koncepty oraz pomysły na dodatkowe usługi. Na temat branży fitness oraz jej transformacji na rynku zagranicznym, udało nam się porozmawiać z Pedro Ruiz'em - gościem specjalnym tegorocznego Konkresu FEM.

Masz bardzo bogate doświadczenie w branży fitness. Czy mógłbyś powiedzieć naszym czytelnikom o twoich działaniach?

Zarządzam 2 sieciami franczyzowymi: kluby butikowe Vivafit Women Only oraz studia Personal20 SEM (Electro Fitness). Jestem członkiem zarządu AGAP / Portugal Activo Stowarzyszenia Portugalskich Klubów Fitness. Dodatkowo jestem członkiem komitetu CEN tworzącego Europejskie Standardy Siłowni

 

Czy dostrzegasz transformację w branży fitness na przestrzeni lat?

Branża fitness rozwija się w prawie każdym kraju na świecie. Najważniejszą zmianą, jaką dostrzegam jest ta dotycząca popytu konsumenta. Wcześniej konsumenci trenowali w klubie fitness po to, żeby schudnąć, popracować nad wagą. Dziś trenują dla zdrowia oraz lepszego samopoczucia.

Jak myślisz, jakie jest obecnie największe wyzwanie w branży fitness?

  1. A) W Europie w ostatnich latach doświadczyliśmy największej zmiany w historii fitness: „NISKI KOSZT”, był to wielki impuls dla naszej branży niemal podwajając penetrację rynku w wielu krajach. Teraz gdy przyciągnęliśmy do naszej branży miliony nowych ekspertów, naszym wyzwaniem jest przekonanie nowych ćwiczących do przejścia na pełne usługi oferowane przez kluby fitness.
  2. B) W USA największym wyzwaniem klubów fitness jest odzyskanie 40% swoich członków, którzy przenieśli się na niszowe rynki „klubów butikowych”. Moim zdaniem rozwiązaniem dla klubów fitness będzie wprowadzenie usługi klubu butikowego do klubu fitness (klub w klubie), zgodnie z powiedzeniem, że jeśli nie jesteś w stanie pokonać wroga, dołącz do niego.

Czy trudno jest zarządzać siecią franczyzową?

Tak, jest to bardzo złożone zarządzanie, ponieważ musisz pomóc franczyzobiorcom zwiększyć ich zyski, utrzymywać dobre relacje z franczyzobiorcami, chronić markę, pobierać opłaty licencyjne, wprowadzać innowacje w koncepcji, rozszerzać sieć wybierając dobrych franczyzobiorców. Na co należy zwrócić uwagę przy podejmowaniu decyzji o takich inwestycjach? Wszystkie inwestycje muszą mieć ostateczny cel zwiększenia zysku netto franczyzobiorców.

Jak wygląda branża fitness w Portugalii?

Portugalia ma jeden z najwyższych odsetków obywateli, którzy nigdy nie uprawiali sportu lub nie uprawiają sportu w sposób regularny (64%), co stanowi zdecydowanie większy odsetek niż średnia europejska (42%). Tylko 6% Portugalczyków (600 000) korzysta z usług klubu fitness. Branża fitness w Portugalii ma średnią cenę członkostwa na poziomie 35 €, 1200 klubów fitness (1100 członków Stowarzyszenia Portugalia Activo), VAT na fitness i sport wynosi 23%. Rynek rozwija się w segmencie niskich kosztów.

Istnieje wiele konceptów na świecie, które warto śledzić, planując otworzyć klub fitness. Na co warto zwrócić uwagę i dlaczego?

Obserwując rynek, zainwestowałbym w specjalistyczne kluby butikowe (i usługę klubu butikowego w klubach fitness) to nowy trend. Dodatkowo kolarstwo, boks, joga, SEM, butiki HIIT.

Jak myślisz, jakie będą przyszłe trendy?

W przyszłości w dalszym ciągu będzie rozwijał się trend na specjalistyczne kluby butikowe, koncentrujące się na zapobieganiu i korygowaniu urazów postawy spowodowanych używaniem smartfonów, ciele oraz umyśle, po to, żeby zmniejszyć stres i niepokój (nic nowego). Dodatkowo kluby fitness będą koncentrować się nad włączeniem nowych technologii do swojej oferty: ekrany, wearables, hologramy itp. (nie same, ale jako akceleratory dobrych koncepcji)

 

Pedro Ruiz

Pedro rozpoczął karierę zawodową jako architekt morski w 1985 roku, pracując przez ponad 20 lat w dużych firmach, w tym w EXXON. Działał na rzecz społeczności, zasiadając w zarządach: Wiceprezesa APF (Portugalskiego Stowarzyszenia Franczyzowego), Hiszpańskiej Izby Handlowej w Portugalii od 1997 r., AGAP (Stowarzyszenie Portugalskich Klubów Zdrowia) od 2008 r., Europe Active (Europejskie Stowarzyszenie Klubów Fitness) 2011-2017.

W 2003 roku wraz ze swoją żoną Connie założył Vivafit Franchise, najlepsze na świecie Fitness Boutique Studio dla kobiet. Pedro rozszerzył markę na arenie międzynarodowej w Indiach, Urugwaju, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Hiszpanii, Tajwanie, Pakistanie i Kuwejcie.

W 2016 roku stał się współzałożycielem Personal20, największej franczyzy w Portugalii studiów Electro Fitness. W zaledwie 3 lata Personal20 dotarł już do Portugalii, Stanów Zjednoczonych, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Kataru.